Pages

Peta Bandar Seri Alam

Tuesday, December 28, 2010

Student UTM

Macam tak percaya jer esok aku akan register sebagai student kat UTM...Semoga semuanya akan berjalan dengan lancar...Ya Allah berikan aku kekuatan untuk aku tempuhi semua dugaan dan rintangan sepanjang aku menjadi pelajar UTM ini....semua perkara yang patut di buat rasanya dah dibuat...dokumen pun rasanya dah lengkap...cuma satu perkara sahaja lagi..yuran...aku tak dapat nak bayar guna CIMB clicks...nak request TAC tak dapat2...so dah cal pejabat bendahari ...diorang kata boleh bayar cash...so esok bawak tunai ajerlah...

Jadual Waktu...

Alhamdulillah...dah siap dah jadual cikgu-cikgu sekolah aku...
Tapi aku nak mintak maaf kat cikgu2 semua kalau jadual korang tahun ni  tak cantik...
entah kenapa tahun ni aku tak banyak nak cek jadual korang...
ada yang tak kena masa rehat sebab mengajar tahap 1 dan 2...
ada yang masa terkuranglah...
tapi takpa nanti aku tolong betulkan yang mana patut...sebab memang akan ada cikgu masuk lagikan..
InsyaAllah mesti ada cikgu baru...so sama2 kita doakan cikgu BI yang masuk nanti...sebab kalau ramai cikgu baru masuk pun dan boleh bukak kelas baru...sapa yang nak ajar BI....sian cikgu BI kita...
untuk jadual Dunia Sains dan Teknologi serta Pendidikan Jasmani Tahun 1...nanti aku betulkan...buat sementara ni pakai dulu yerk jadual tu...kita jumpa lagi 4 Januari....bye

Monday, December 13, 2010

Tawaran lagi....



Hari ni pagi2 dah kuar rumah sama-sama dengan isteri (izan) dan anak (zaim) untuk selesaikan beberapa perkara...izan hari ni kerja macam biasa...so macam biasalah kalau aku ada kerja perlu disetelkan kat JB...aku gunalah kete aku yang satu tu sambil hantar izan gi kerja...

Mula2 sekali hantar zaim ke klinik pakar gigi pediatrik...appointmet kul 9.30 pagi...tp aku buat tak tahu jer...gi dalam kul 8.50 pagi lepas abis sarapan di Jalan Abdul Samad...izan antar aku ngan zaim ke hospital dan terus gi tempat kerja...biasanya appointmet ni sampai dalam 2 jam...tapi ari ni kejap jer tak sampai 30 minit...tepon izan amik aku ngan zaim...dai pun tak percaya kejap macam tu...macam biasa zaim dapatlah sticker...sticker kali ni dapat Ben 10...
Pastu aku gi JPN lak antar borang permohonan kebenaran sambung blaja...pastu gi LHDN tu matikan duti setem...tapi orang kat kaunter tu tak bagi matikan setem sebab tak isi lagi borang jaminan kewangan tersebut...zaim pun dah ngantuk...balik ofis izan dan aku ngan zaim apalagi...tido kat stor belakang...kitorang bangun dalam 12.30 and then gi makan tengahari...
Terima kasih kat izan dan En Mad Noh sebab jadi penjamin kewangan aku...lupa plak nak belanja cik Md Noh...takpa lain kali masih ada masa...hehheh...dalam kul 2 lebih aku gi UTM untuk wat Medical CheckUp...sebelum gi UTM aku singgah kat Tmn U dulu kuarkan duit kat Maybank depan Jusco...pegilah Klinik UTM...berpusing jugak satu kali aku tawaf UTM...kali kedua aku pertaikan betul2 signboard klinik...memang takda di simpang nak masuk..apalah UTM...ismpang pertama jer ada...simpang yang kedua dah takda...lepas tu baru ada sdismpang ang seterusnya...Oklah wat cek up kat sini...bayaran cuma RM 60 jr..abis wat med cek up kul 4.35pm...terus gi ambik izan balik kerja...
Dipendekkan cerita balik je..terus izan tgk peti surat dan ada surat dari SPA bahagian Pengambilan...berderau darah dia...aku dah rasa cam semacam jer...aku yang bukak suratnya...
Alhamdulillah...dapat tawaran Penguasa Kastam...gembiranya aku ngan izan...aku bersyukur kepadaMU Ya Allah...sebab tu ada logo Kastam ni...

Thursday, December 9, 2010

Zaim masuk tadika (pra tadika)

Minggu lepas pada hari Khamis...hari pertama Zaim mendapatkan pendidikan formal di Tadika Pintar Bistari, Taman Rinting walaupun belum yang betul lagi...ni baru Pra-Tadika...tapi malangnya aku takda pada masa tu kerana aku dan mak ke Tg Pinang...so orang rumahlah yang menguruskan semuanya...terima kasih tuk orang rumah kerana bersusah paah nganta Zaim ke sekolah dan pergi kerja...so ari Jumaat pun anta sekali lagi...
Semalam...(rabu) giliran aku lak hantar Zaim gi sekolah...masuk kul 9 pagi balik kul 11..Gambar di bawah ni adalah gambar pada hari Rabu...macam tak percaya jer si Zaim ni dah nak masuk tadika...

Gembira nak gi sekolah...

bye...
dah balik sekolah...sambil tgk PHDC

Tuesday, December 7, 2010

Jadual dan Tambang Feri ke Tg Pinang

Disini aku sertakan jadual tiket feri ke Tg Pinang
1. 9.30 pagi
2.1.00 petang
3. 5.00 petang....

Untuk jadual tambahan anda boleh ke link yang disertakan. 
http://www.zon.com.my/ferry.html

Tapi utk orang pertama kali ke Tg Pinang aku syorkan takyahlah amik tiket feri kul 5 petang...sebabnya anda akan sampai di sana malam dalam pukul 8 malam atau 7 malam waktu Indonesia dan ada akan terkapai2 kerana rasa cam dah gelap dunia...dengan lampu yang kurangnya di sepanjang pelabuhan...lepastu tukang Ojek dan prebet sapu berebut-rebut untuk jadikan anda pelanggan mereka pada malam itu...Ojek adalah satu bentuk pengangkutan yang menggunakan motosikal... bayaran ojek ini adalah lebih mahal daripada angkutan kota( guna van kecil)...tp dah malam di pelabuhan dah macam tak ada angkutan ni...


Anda juga boleh lihat harga tiket didalam link yang aku sertakan....cuma disini aku nak buat perbandingan harga tiket dewasa samada membeli tiket 2 hala ataupun tiket sehala sahaja...Yang mana lebih untung...mungkin kita beranggapan membeli tiket 2 hala lebih untung bukan....?,,salah...anda salah...
Mari kita lihat perbandingan di bawah


Tiket 2 hala
Di Malaysia

1. Harga tiket = RM 144
2. Seaport tax =RM10
    Jumlah = RM 154


Di Indonesia
1. Confirm tiket =100000
2. Seaport tax = 130000
    Jumlah= 113000 @ RM 41 pada tukaran1:2800


So jumlah kesemuanya RM 195


Tiket 1 hala
Di Malaysia
1. tiket = RM86
2. Seaport tax = 10
   Jumlah = RM96
Di Indonesia
1. tiket - 250000
2. seaport tax = 13000
Jumlah = 263000 rupiah atau RM94...
Jumlah kesemuanya =RM 190 sahaja...


So yang mana lebih murah...anda tentukan sendiri kerana hana RM 5 sahaja bezanya...hihii..
saja berkongsi maklumat...

Tukaran Wang RM ke Rupiah...

Minggu lepas hari Isnin aku dan mak ke Tg Pinang dan Senayang untuk jumpa sedara dan kawan2 mak disana..
Kalut juga sebab duit tak tukar lagi..padahal masa tu dah pukul 4 petang sedangkan feri aku berlepas pada pukul 5 petang...
Sebelum tu dalam pukul 3 petang sebenarnya aku dah cari pengurup wang...tapi tak puas hati...Pengurup pertama aku jumpa dia bagi RM1=2820 Rupiah....aku tak tukar sebab tengok kadar tukaran semasa ialah 1:2864...pegi tempat kedua lagi hampeh...dia bagi 2770 Rupiah....tempat ketiga dan keempat pun hampeh jugak 2700 lebih jer..
Akhir sekali aku putuskan tukar kat Zon jer...kat bawah tu tukaran dapat lah 2800 Rupiah...tp tak tukar lagi..aku cadang nak tukar kat kaunter tiket feri jer..pegi dekat kauter feri dia bagi lagi murah dalam 2770 Rupiah jer...hampeh sungguh...alternatif lain kerana dah kesuntukan masa adalah ??? korang rasa aku tukar kat mana?...aku pun tukar jrlah kat tingkat bawah Zon yang bagi 2800 Rupiah...
So moral kat sini jangan tamak...yang mula2 tadi tu dah terbaik rupanya...RM1=2820 Rupiah....
tapi sebenarnya itu masih belum terbaik....kerana semasa aku berjalan di Tg Pinang sempat jugak gi tempat tukaran wang..Rata2 di sana membeli RM1 dengan 2820 Rupiah dan ada yang bagi sehingga 2860 Rupiah...
So kepada sesiapa yang nak tukar wang RM ke Rupiah aku galakkan tukar lah di Indonesia...dapat lagi tinggi..

Thursday, November 25, 2010

Tawaran Master...

pagi ni bukak emel...tgk2 ada emel dari UTM...
aku ditawarkan untuk sambung Master kat UTM...
Pengurusan dan Pentadbiran...tiba-tiba rasa cam berdebar lak bila dapat tawaran ni...bukannya apa aku ni masih dalam dilema samada nak sambung atau tidak...hantar borang dulupun main redah jer...
Ya Allah...berikan aku panduan dalam menentukan perjalanan hidup ini...
Sebenarnya banyak menda yang aku perlu ambil kira...pasal yuran tu aku tak kisah sangat...
yang paling aku kisah adalah pasal kenderaan...kereta dahlah sebijik...itupun org rumah bawak gi kerja..
takkan nak gi UTM naik moto buruk aku ni...takat nak gi sekolah bolehlah....
mmmm......

Wednesday, November 24, 2010

Gaji PM kita

Hari ini dalam Metro didedahkan gaji PM kita...pada firasat aku takdalah banyak sangat kalau nak dibandingkan tanggungjawab yang diamanahkan...Gaji PM kita ialah RM22826.65..TPM pulak RM18168.15 dan jemaah menteri yang lain hanya RM14907.20...Bagaimana dengan gaji anda???

Tuesday, November 16, 2010

buat pasport...

Hari ini aku ambil keputusan untuk memperbaharui pasport aku yang dah mati thn 2007... kalau dulu buat pasport kat kuantan senang jer...kejap jer takyah tunggu lama...itu kisah 8 thun lepas kat kuantan...
Hari ni buat pasport kat JB...memang satu suasana yang lain sekali...Ambil nombor giliran pukul 11.45 dan siap hantar borang hanya pada pukul 3.30 petang...no giliran waktu aku amik tu 184...manakala nombor giliran aku ialah 436...korang boleh bayangkan berapa ramai orang di depan aku....tu pun tak sempat nak ambik pasport lagi sebab aku ada hal...minggu depan lah baru aku amik pasport baru ni...
So aku nasihatkan sesiapa nak buat pasport kat JB ni...peruntukkanlah masa sehari anda betul-betul di Imegresen tersbut...jgn ada hal lain plak...sebab masa anda sudah tentu dihabiskan di sini jer...palik tidak 2 hingga 3 jam...unlesss, korang beratur dari pukul 7.00 kat kaunter nombor giliran...sediakan jugaklah makanan ringan yang boleh dimakan...bawak air masak ker..ataupun bahan bacaan supya masa anda tidak disia-siakan...tapi kebanyyakan orang yang aku tgk baca s/khabar jer dan budak2 plak main game kat handphone...
Unutk pengetahun semua, Imegresen bahagian pasport ni dibuka setiap hari...Isnin-Ahad...takda rehat...
Isnin hingga Khamis dibuka dari 7.30 pagi hingga 5.30 petang...Hari Jumaat sama jer macam Isnin-Khamis cuma ada rehat sekejap time tengahhari...tp untuk kaunter khas ianya dibuka...
Sabtu-Ahad plak dibuka dari 8 pagi hingga....(tak ingat plak)

Sunday, November 14, 2010

sakit tangan....

ari ni sakit tangan kanan aku...main badminton pun terketar-ketar...tu yang balik awal tu...
macam manalah nak elakkan sakit ni berulang...kalau main badminton jer mesti sakit tangan...

Thursday, November 11, 2010

Persoalan berapa orang??? telah terjawab

Tahniah di ucapkan kepada murid-murid tahun 6, 2010 di atas kejayaan cemerlang di dalam UPSR 2010...khususnya kepada murid SK Seri Alam 2...Tahniah juga diucapkan kepada guru-guru yang bertungkus lumus mengajar murid-murid sepanjang 2010 ini...
So..persoalan berapa orang telah terjawab...seramai 9 orang murid SKSA2 telah mendapat 5A dalam UPSR 2010...so ada sedikit peningkatan daripada bilangan 5A sebanyak 2 orang berbanding UPSR 2009...
 Peratus menguasai (lulus) juga meningkat...cuma tak dapat keputusan rasmi lagi, sebab analisa tak dapat diprint tadi...tetapi rasanya 65% berbanding tahun lepas 61.6%...Tahniah juga untuk diri sendiri...hihhihi

Murid yang dapat 5A
4A

Murid 5A bersama sebahagian ibubapa yang hadir

Wednesday, November 10, 2010

Berapa orang????

Itulah persoalan yang akan timbul esok di kalangan guru-guru terutama guru sekolah rendah, dan tak terkecuali jugak ibu bapa... Persoalan ini jugaklah akan membandingkan dari sebuah sekolah dengan sekolah yang lain...
sikitnya seri alam 2....seri alam 1 berlambak-lambak....ishhh bingit jugak kalau aku mendengarnya...
Apa-apapun kita tunggu esok...Wahai anak muridku..semoga kamu bergembira dengan apa adanya...

p/s: kota masai dapat 70 orang...kota masai 2 ??????

Tuesday, November 9, 2010

ada kelainan....

Sebelum ni aku ada ceritakan pasal racket apacs yang aku baru beli...so semalam, Isnin...aku tak sabar nak gunakannya...so aku gi main badminton kat TS Kota Masai...saja jer nak test raket baru ni...ternyata ada kelainannya...tak sia2 lah aku beli walaupun taklah mahal mana...aku nak ucapkan terima kasih kat tokey kedai tu sebab banyak bagi info pasal raket badminton ni...yang man baik...ketegangan macam mana, apa stail kita main dan raket yang sesuai...bagus sangat...
Berbalik kepada raket aku tu, betul cakap tokey tu...smash memang terasa berbeza, rasa lebih bertenaga, tetapi main semalam tak dalam form yang sepatutnya...cuma yang aku puas hati adalah bermain di net...banyak beza dengan sebelum ni aku main...macam senang jer sikit berbanding sebelum ni...
pas tu kalau nak return balik org smash pun best...cuma rasa kurang kalau nak main hantar belakang...kena kuat sikit sebab selalu sampai kat tengah gelanggang jer...
Hari ahad ni tak sbar nak main ngan geng rimba...

Sunday, November 7, 2010

Apacs Lethal 11

Hari ni boring dok umah, setelah beberapa hari hanya memerap dalam rumah jer...so bercadang nak ke Badan Cemerlang kat Angsana nak cari buku lah satu buah buku yang menarik untuk dibaca...Dalam masa nak ke Angsana terpikir nak ke kedai barang badminton kat Taman Sentosa...so pegilah jenguk2 je barang kat dalam tu...jenguk punya jenguk tersangkut lak dengan raket Apacs baru...kata boss dialah...pikir punya pikir aku akngkatlah sebuah...Apacs Lethal 11...melayang gak RM 100 lebih...oklah cuba raket baru ni, raket yang sebelum ni beli dah macam tak sedap...(entah- entah aku yang tak sedap main)...Bila aku nak test raket baru ni...yang terdekat besok di TS Kota Masai, nak tunggu sabtu di TS jugak lambat lagi, Ahad kat Plentong pun lambat jugak...so aku nak try besok lah kalau cuaca mengizinkan...
Bila lak nak beli kasut ni....kasut dah teruk !!!!

Tuesday, November 2, 2010

Hairan....rapat sejak kecil tapi umur berbeza

Lambaian Kaabah: ‘Kami rapat sejak kecil’

Oleh Siti Nadirah Hafidzin
nadirah@hmetro.com.my
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
KELANA JAYA: “Persahabatan kami abadi, dari kecil hingga dewasa kami masih bersama dan kesempatan diberikan-Nya untuk kami mengerjakan Rukun Islam kelima ini akan digunakan sebaik mungkin,” kata Che Rosmanila Che Mamat, 42, yang berpeluang menunaikan haji bersama dua rakan karibnya, Jaridah Awang, 60, dan Mek Mat Jusoh, 75, dari Tanah Merah, Kelantan.
Mereka antara 356 jemaah haji kumpulan ke-78 (KT78) ditemui di Kompleks Tabung Haji (TH) Kelana Jaya, di sini, semalam.

Che Rosmanila berkata, perkenalan mereka sejak dilahirkan membuahkan hubungan persahabatan akrab yang disulami dengan rasa keikhlasan serta kejujuran antara satu sama lain.
Katanya, walaupun tidak mendaftar nama di Tabung Haji bersama, berkat ketentuan Yang Maha Esa membolehkan mereka menunaikan rukun haji buat kali pertama tahun ini dan anugerah yang diterima amat disyukuri.

“Saya terkejut apabila mengetahui bakal mengerjakan haji dengan dua sahabat karib. Hanya Tuhan tahu perasaan saya berpeluang ke Tanah Suci bersama mereka,” katanya.

Bagi Jaridah, peluang diterimanya untuk mengerjakan Rukun Islam kelima bersama dua sahabat karibnya menyuntik kekuatan diri untuk menjalankan tanggungjawab sebagai umat Islam berkemampuan sebaik mungkin.
http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/LambaianKaabah___8216_Kamirapatsejakkecil__8217_/Article/index_html

 Saja jer nak post menda ni...sebab rasa cam kelaka...

Panduan ke SK Seri Alam 2 (2)

bersambung....
jiika anda dari kawasan Pasir Gudang, Tmn Scientex, Nusa Damai, Kota Masai dan kawasan sekitarnya...
anda sudah tentu tahu Pekan Masai bukan?...kalau tak tahu Pekan Masai maknanya berat demo ni...
1. Dari Pekan Masai anda bergerak terus hingga berjumpa traffik light...ambil kanan...dan teruskan hingga berjumpa simpang 3...
2. Sampai simpang 3 ambil kanan lagi....sebenarnya ada signboad SK Seri Alam 2, tp mungkin terhalang dek pokok palma kat situ ataupun iklan ALONG...
3. Teruskan perjalanan hingga ke hujung jalan...Selamat Berjaya.. 

Monday, November 1, 2010

Panduan ke SK Seri Alam 2 (1)

Sebenarnya dah lama aku nak wat cite pasal panduan ke sekolah aku ni...bukannya apa aku sian tgk cikgu-cikgu baru...cikgu-cikgu lama tak terkecuali...nak cari sekolah aku tak jumpa...kalau cikgu dari kawasan luar tu aku tak lah heran sangat...tapi POSMEN pun kekadaang tak tahu tau...kekadang surat sekolah aku sampai kat sekolah menegah...surat sek menengah sampai kat sekolah aku...Penduduuk Seri Alam sendiri pun tak tahu pasal kedudukan SK Seri Alam 2 ni...ceruk sangat ker...
SK Seri Alam 2 ni terletak di JALAN SURIA 47, so kepada sesiapa dah memasuki BSA ni cubalah tanya di mana Jalan Suria ni...
Jika anda dari arah Johor Bahru atau Kota Tinggi
1. sila masuk ke Lebuhraya Pasir Gudang melalui persimpangan bertingkat berhampran Carrefour menuju ke arah Pasir Gudang
2. Dalam jarak lebih kurang 12 daripada susur Lebuhraya PG akan ada satu persimpangan bertingkat ke Bandar Seri Alam dan Bandar Baru Kota Puteri....ambil kiri ke BSA (landmark sebelum flyover adalah Petronas dan Shell di sebelah kanan anda)...Tahniah...anda sudah memasuki BSA...Bandar Ilmu
3. Anda akan berjumpa 2 trafik light sebelum ada simpang 3...masuk kanan (landmark: simpang selepas simpang Octville Club Golf...
4. Dari simpang kanan tadi terus sehingga jumpa lagi trafik light seterusnya...terus lagi...ada simpang ke kanan...masuk kanan...pastikan setelah masuk ke kanan terdapatnya TOKONG CINA di sebelah kiri anda... anda telah memasuki Jalan Tasek....
5. Terus sehingga anda berada di bawah JALAN KERETAPI...terus dan terus...di sebelah kanan anda ada Pangsapuri Sri Intan...
6. Ada selekoh L selepas Pangsapri Sri Intan....anda kini sudah berada di Jalan Suria 47...iaitu nama Jalan bagi SK Seri ALam 2 ini..
7. Apa yang perlu anda lakukan seterusnya....(Jangan menyimpang ke tempat lain lagi....terus sahaja...di penghujung jalan nanti anda akan nampak kawasan seperti gambar di bawah in


.
inilah SK Seri Alam 2...
8..kalau anda rasa panduan aku ni tak membantu tepon jer sekolah....07-3885577..(helo boleh saya bercakap dengan Pn Yati...)

Laluan lain aku akan nyatakan kemudian....bye...

Sunday, October 31, 2010

Sekolah-sekolah Bandar Seri Alam


SK Bandar Seri Alam...terletak di Jalan Rimbun



SK Seri Alam 2, terletak di Jalan Suria 47
SMK Seri Alam 2...apa nama jalan erk...terletak di jalan menuju ke Tmn Flora Height
SMK Bandar Seri Alam, terletak di Jalan Tasek 64
SJKC Nam Heng, terletak di Persiaran Seri Alam



Sek Agama Bandar Seri Alam, di Jalan Tasek 64, berseblahan dengan SMK Bandar Seri Alam
terletak di Jalan Gunung, belakang Balai Polis Seri Alam
Sekolah Jepun...di Persiaran Seri Alam

Saturday, October 30, 2010

Tiram Indoor Waterpark (2)

Yang ini mainan untuk budak2 bawah umur 8 yahun kalau tak silaplah...


ini plak, mainan yang sama macam kat atas, tp rasanya tuk umur bawah 10 tahun...besar sikit dari yang kat atas tu
ha...yang ini gelongsor
gelongsor gak untuk budak kecik...
mainan ni kalau nak sewa kena bayar rm10 untuk sejam...mahal bai...nak sewa yang lain ada seperti gambar di bawah ni...



RM5 tuk 2 jam

rm3 tuk 2 jam
no time limit....
 yang ni plak...kolam tuk org dewasa...air adalah paras dada aku...kalau dah boring main air paras lutut bolehlah berenang sikit kat sini

Saturday, October 16, 2010

Tiram Indoor Waterpark (1)

Hari ni aku sekeluarga bermandi-manda di Tiram Indoor Waterpark....dekat jer dari rumah aku ni lebih kurang 25km jer...Sebenarnya aku ada dapat tiket percuma untuk kanak-kanak, dapat dari guru prasekolah kat sekolah aku...so memang plan nak gi pun...cuba tgk apa menarik...
Taman air ni terletak di Pasaraya Besar Todays di Ulu Tiram, jaraknya lebih kurang 20 km dari JB, 25 km dari Pasir Gudang, 25 km dari Kota Tinggi...dari Seri Alam lak kalau area rumah aku 25km lah... tp kalau area rumah Jalan Bayu, Bukit mungkin dalam 20km jer...dari Jalan Rimba ke highway PG jer dah 5.2 km tau...
Dalam Todays tu taman air ni terletak di tingkat LG, so sesiapa nak cari parking cari are LG...senang jer kat setiap tiang tempat parkir tu ada tulis tingkat...
Masuk2 first sekali aku tgk bayaran dulu...Untuk pengetahuan semua...weekdays bayaran dewasa RM15 dan kanak-kanak RM10, manakala weekend dan cuti umum dewasa RM20 dan kanak-kanak RM15... kanak-kanak hanya di bawah umur 12 tahun...
masuk jer ada dalam kawasanna di kanan ada jual barang cenderamata...tak plak aku jengah kedai tu...sebab macam takda menda yang nak dibeli...terus sewa locker...satu locker RM3...tapi tak puas hati betul...locker tu hanya boleh digunakan sekali sahaja...gunakan coin...Apa maknanya sekali sahaja?...ini bermaksud setelah anda tutup locker anda dan buka untuk mengambil barang dah tak boleh tutup lagi...so kena plan dengan bijak...hanya barang yang takkan digunakan sehingga anda betul2 keluar sahaja yang sesuai disimpan di dalam locker tersebut...
Mula-mula zaim takut nak mandi, bukan takut apa, sebenarnya dia baru bangun tido so mamai-mamai sket...
lepas dah hampir 1/2 jam dia plak ligat nak main... Di sini aku sertakan beberapa gambar permainan yang ada dalam waterpark ini...(setelah beberapa minit)
tak jadi aku sertakan gambar....gila babai lambat nak upload...aku akan sertakan gambar di episod seterusnya...tak banyak permainan yang ada dalm waterpark ni...yang ada cuma
1. gelongsor air (berwarna biru)
2. tempat mainan kanak-kanak (ada 2) ala yang macam kat taman mainan tu, ada gelongsor pusing-pusing
3. kolam untuk org dewasa di seblah atas
itu jerlah, termasuk 2 bot  besar yang terpaksa direbut oleh ramai orang...rasanya yang lain dah takda menda dah....air jer lah... satu lagi mainan kanak-kanak macam bot kayuh perlu disewa dengan RM 10 untuk satu jam...mahal gilax
cuma yang menarik ada replika haiwan macam dolphin, octopus, kuda laut, jerung...so bolehlah tankap gambar sebab scenenya yang menarik..
kalau nak sewa pelampung pun boleh...harganya...
1. pelampung kecik RM3 untuk 2jam
2. pelampung besar RM 5 untuk 2 jam
3. pelampung lagi besar RM 10 untuk 2 jam
**** tak kira besar mana pelampung tersebut ianya hanya sesuai untuk kanak-kanak sahaja...
4. bola kecil RM2 tiada had masa
5. bola besar RM 3 tiada had masa....
Kemudahan lain yang disedikan cumalah tempat persalinan...mungkin kerana masih baru tandas dan tempat persalinan dalam keadaan tip top...Ada juga gerai-rerai makanan dibuka di kawasan luar tampat mandi...harga tak tahu plak...sebab tak jengah pun
kepada sesiapa yang tak bawak pakaian untuk mandi, pakaian mandi pun ada disediakan...boleh disewa...
kira2 hampir 2 jam jugak aku sekeluarga berendam di sana...
Kesimpulan yang dapat aku buat ialah...tak berbaloi bayaran yang dikenakan dengan permainan yang disediakan...badan aku plak gatal2 abis mandi...baik aku mandi kolam kat Kem Kaizen minggu lepas, tak gatal pun badan aku...sambung next episod untuk lebih banyak gambar

Bajet 2011....kaki&tangan kerajaan masih berharap

Maka termaktublah sudah Bajet 2011...dan sebagai kakitangan kerajaan memang sudah menjadi adenda mendengar Bajet untuk mengetahui pemberian bonus seperti yang dicadangkan oleh CUEPAC...tapi tahun ini kakitangan kerajaan terpaksalah berpuashati lagi dengan hanya pemberian RM1000 setelah mengambil kira RM500 yang telah diberikan semasa raya hari tu...
Tapi rasanya tahun ni, rasanya dah kurang semangat nak dengar berita pemberian bonus setelah rasanya dah 2 tahun dinafikan dari mendapat bonus tersebut...Apa-apapun terima kasih kepada kerajaan pentadbiran PM Najib...oklah tu dari takda
betul jugak katanya....Jangan Mengggadaikan Masa Depan Negara Hanya Kerana Ingin Mengejar Populariti Masa Singkat...
So sebagai penyokong kerajaan, cikgu masih menyokong kerajaan yang memerintah masa kini...

Wednesday, October 13, 2010

Kolej HELP

HELP, Seri Alam labur RM300j bina kampus

KUALA LUMPUR 12 Okt. - HELP International Corporation Bhd. (Kumpulan HELP) dan Seri Alam Properties Sdn. Bhd. (Seri Alam) bakal melabur RM300 juta bagi membangunkan empat fasa kampus Kumpulan HELP di Bandar Seri Alam, Iskandar Malaysia, Johor.
Fasa pertama yang melibatkan kawasan seluas 250,000 kaki persegi dijangka siap menjelang 2013 manakala keseluruhan projek dijadualkan siap sepenuhnya pada tahun 2016.
"Kami akan membangunkan strukturnya dan Kumpulan HELP akan menyediakan kemudahan lain seperti kelas, makmal dan rekaan dalaman , " kata Ketua Pegawai Eksekutif UMLand Bhd., Pee Tong Lim.
Pee berkata demikian di dalam sidang akhbar selepas mewakili Seri Alam memeterai perjanjian persefahaman (MOU) di antara syarikat itu dan Kumpulan HELP di sini hari ini.
Seri Alam adalah anak syarikat milik penuh UMLand dan merupakan pemaju Bandar Seri Alam di Iskandar Malaysia.
Majlis disaksikan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.
Di bawah MoU berkenaan, Seri Alam akan membangunkan kampus tersebut dan memajaknya dalam tempoh 15 hingga 20 tahun.
Menurut Pee, penubuhan kampus keempat kumpulan HELP di Bandar Seri Alam bakal mengukuhkan lagi kedudukan bandar itu sebagai pusat pendidikan di Iskandar Malaysia.
Kampus tersebut akan dibina di atas tanah seluas satu juta kaki persegi bersebelahan dengan Taman Penyelidikan dan Pembangunan Perniagaan Inkubator (BIRD).
Ia juga akan berjiran dengan beberapa institusi pendidikan ternama seperti Maktab Rendah Sains Mara (MRSM), Universiti Kuala Lumpur (UniKL), Universiti Teknologi Mara (UiTM), dan Masterskills University College of Health Sciences.
Dalam pada itu, Presiden Kumpulan HELP, Datuk Dr. Paul Chan berkata, penubuhan kampus baru itu akan meningkatkan lagi peluang pekerjaan, perkhidmatan sokongan, permintaan kepada kediaman dan gaya hidup baru di rantau ini.
Kampus baru itu akan menawarkan kursus di dalam bidang pelancongan dan hospitaliti, masakan, keusahawanan, kejuruteraan, multimedia dan animasi.

sumber: Utusan Malaysia

Tuesday, September 21, 2010

boleh pakai baju pj sampai balik

Makluman kepada semua guru SKSA2 khasnya dan semua guru di Malaysia...terutama kepada guru-guru PJK...Anda sekarang dibenarkan memakai baju PJ anda sehingga balik...begitu jugak dengan anak murid...
So taun depan senang sikit aku nak buat jadual waktu...Bukan apa ada sebilangan guru ni mengeluh kalau diberi ajar PJK...kata mereka leceh nak salin bajulah...so skang dah takda alasan lah kalau kena ajar PJ...best jugak boleh pakai baju sampai balik ni....dalam kepala ingat nak bawak basikallah ke sekolah bila time ajar pj...sihat sikit,,,


kalau nak turun muat siaran, bolehlah klik di bawah ni :

Kebenaran Khas Kepada Guru-Guru dan Murid-Murid Yang Melaksanakan PJK Memakai Pakaian Rasmi Sukan Sepanjang Hari Berkenaan



Lelongan Awam Maybank

Lagi Lelongan Awam daripada Maybank...
Tempat: Good Hope Hotel, Skudai
Tarikh: 30 September 2010
Masa: 3.00 ptg


Banyak hartanah yang mempunyai harga rizab yang baik...Kepada yang berminat bolehlah mendapatkan surat khabar Metro hari ini...21/9/2010

Saturday, September 18, 2010

Sri Intan



Lelongan Awam di Suite 16.02, Tingkat 16, City Plaza, Johor Bahru 

Tarikh: 28/9/10
Waktu: 3.00 petang
RP:RM36139
Lokasi Rumah: 03-04 Blok F, Sri Intan, Bandar Seri Alam...

Friday, September 17, 2010

Pelaburan di Bank Persatuan

Tahun ni aku balik ke Pahang untuk berhari raya...tapi sbenarnya memang tiap2 tahun aku balik beraya di Pahang, cuma tahun ni beraya di Pahang dulu...Pada raya ke-4 iaitu pada Isnin aku bertekad nak melabur di dalam BP ni...perancangan sebenarnya dah hampir 2 bulan setelah baca thread di BJ...dibuatnya pada hari Isnin tu BP ni tutup, kempunan lah aku...nasib baik lah aku balik JB hari Selasa, so esoknya ku pun pegilah BP lagi....alhamdulillah dah bukak...tapi BP ni kecik jer rupanya...bila tgk daripada notis yang ditampal...bagi 5 tahun kebelaknagn ni BP pernah memberi sehingga 12.5% dan tidak kurang dari 10%
Terima kasih banyak kat BJ dah banyak buka minda aku untuk membuat perancangan kewangan...kalau dulu yang aku tahu just melabur di ASB jer...so skang dah ada OD facility...dah pun labur dalam BP plak...semua ni atas bacaan aku dalam forum BJ...sebenarnya takda duit mana nak labur dalam BP ni...cuma ambik yang paling minimum sahaja dulu...means rm500 jer...so aku beli untuk aku ngan wife sekali.... so semuanya hanyalah 1k shj.Tujuan aku bukak sekali dengan wife sahaja jer supaya  dua-dua dah jadi ahli...mungkin satu masa nanti dah takleh jadi ahli macam Bank Rakyat...so itu lah langkah yang terbaik...Idea ni pun datangnya dari forumer di BJ
Selain daripada tu dikenakan jugak RM 20 untuk  duti setem, RM 25 untuk takaful tabarru' dan 2.50 untuk kad keahlian...so bayaran tambahan sebanyak 47.50
Aku tgk banyak gak pinjaman yang disediakan oleh BP untuk ahlinya....rumah, kereta, pinjaman raya, pinjaman persekolahan dan banyak lagi dan pulak tu interestnya pun agak rendah
Sekarang ni BP dah buka cawangan terbaru di KL, mungkin dalam 2 tahun lagi akan dibuka di JB...kata pegawai yang in-charge aku punya pembelian saham tu...so lepas ni senang lah aku nak tambahkan saham aku ni...InsyaAllah akan aku peuhkan sehingga 10k...Amin...

Tuesday, July 27, 2010

Lagu sekolahku sama dengan lagu IPTI

Adakah ini satu kebetulan...rasanya tak kot....
Baru-baru ni aku bukaklah buku rancangan mengajar guru pelatih di sekolah aku....aku tgklah lagu sekolah IPTI rasanya dia punya lagu sama sebijik dengan lagu sekolah menengah aku dulu....adakah pencipta lagu sekolah aku dulu adalah pencipta lagu MPTI...entahlah....
SEMAIN SUBUR, SEMAIAN SUBUR....
BEGITULAH COGANKATA...
SMPH, SMPH...
SEKOLAH YANG KAMI CINTA.................

p/s ..Teringat waktu zaman sekolah dulu...ingtakan lagu Sembahyang Subuh

Bank Persatuan

Pernah tak korang mendengar nama Bank Persatuan....aku pun baru jer dengar dengan nama bank ni...kolot gilalah...dengar kata bank ni baru mengumumkan dividen sebanyak 10% untuk tahun kewangan tahun lepas...memang tinggi lah...boleh nak lawan dengan Bank Rakyat...
aku pun hanya dapat maklumat ni di dalam BJ...rupanya dah lama BP ni beroperasi...BP merupakan bank koperasi yang kedua setelah Bank Rakyat...
so sesapa yang nak melabur di dalam Bank Persatuan ni rajin2 lah selak dalam BJ..sebab ada thread khusus berkenaan pelaburan di dalam BJ...cuma yang agak mendukacita bagi aku adalah...BP ni takda di Johor, cawangannya banyak di sebelah Penang dan utara, KL ngan Pahang adalah satu....
sekarang pelaburan telah dhadkan hanya kepada 10K sahaja...oklah tu...
Rasanya sejarang Angkasa pun dah cuba nak dijadikan sebuah lagi Bank Koperasi di Malaysia...so kita tunggu sajalah...mana tahu beleh divesify pelaburan kita...hhehhe...tunggu...
sekarang ni dalam perancangan nak suruh adik ipar tgkkan BP kat Kuantan... 

Sunday, July 18, 2010

Majlis Pecah Tanah UiTM, Pasir Gudang

Pagi semalam, (Sabtu, 17/7/10) aku ngan Izzhari saja menghabiskan masa ke Majlis Pecah Tanah UiTM di Seri Alam ni....untuk pengetahuan semua kampus UiTM baru terletak di kawasan Cactus Inn....bagi org yang tau tu, mesti tau kat mana Cactus Inn ni...tp pada aku malang jugalah....ada gak org Seri Alam tak tau kawasan yang mereka duduki ni....tanya kat mana tapak UniKL ngan MRSM pun tak tau...padahal dah banyak poster dan kain rentang merentang di setiap kedai-kedai.
Berbalik kepada UiTM....so sekarang macam dah terjawab teka-teki kat mana Kampus UiTM yang baru...kalau tidak sebelum ni ianya di rancang di kawasan Tenggara...so kepada penduduk Tenggara, terpaksa terimalah hakikat yang kampus itu akan di bina di Pasir Gudang...
Untuk pengetahuna semua, UiTM di bina dengan kos 300 j sahaja dengan menggunakan model PFI (Private Finance Initiative). Model PFI merupakan hubungan dua hala Kerajaan dan sektor swasta yang dikawal oleh perjanjian konsesi....
Ada 5 fakulti iaitu Kejut Awam, Elektrik, Kimia, Mekanikal dan Pengurusan Perniagaan (Transportation)...student lebih kurang 4000 orang... UiTM hanya menempatkan 2000 student sahaj di dalam kampus, dan selebihnya mereka akan menyewa di kawasan sekitar...
So kepada pemilik2 rumah sekalian yang berhampiran jgn lepaskan peluang ini...Kita tgk shaja Seri Mutiara sedang dipercantikkan....bangunan yang terbengkalai sekian lama sebelah Octville tu pun telah dibangunkan semula oleh Mahabuilders
Tak semena gak waktu aku gi majlis ni, jumpa ngan kawan lama, Deq Nor ngan suaminya Wan Ashril (Roslin)...rupanya Deq Nor adalah lecturer UiTM Kampus Bandaraya...Roslin lak macam besala...seorang Akauntan di AG Johor memegang title Penolong Pengarah Kanan sekarang....bawaklah dia dtg umah w'pun berselerak habis rumah aku ni...member lama punya pasal...nak cite lah pasal Roslin ni....beruntung betul lah member aku sorang ni...sekarang dipinjamkan ke KEJORA, Bandar Penwar dan ditawarkan gred W48...pghhh rezeki orang kita tak taukan...baru jer kerja 7 tahun...
Untuk aku lak, aku takkan lepaskan peluang yang ada ni.....plan dah setel rumah di Seri Delima, aku akan dapatkan sebuah rumah lagi di Vista....aku percaya Vista merupakan lokasi paling strategik Di BSA ni....
nak tunggu lelongan dari BSN dan MBSB....sebab aku tgk hanya BSN ngan MBSB jer selalu lelong rumah ni...

Apa-apapun tunggu...aku nak gi main badminton ni...

Saturday, July 17, 2010

GC oh...GC

Ha……susah betul nak pilih laluan kerjaya jadi seorang guru sekarang ni..Ada yang ‘fast track’ lah, time based lah dan sekarang ni sibuk cikgu-cikgi nak mencuba GC…

Kementerian baru keluarkan surat edaran baru mempelawa terutamanya guru-guru untuk memenuhi kuota GC ni…

Sejumlah 2286 kekosongan seluruh Malaysia, yang paling banyak adalah khas kpd guru DG41sekolah rendah untuk menjadi DG44 KUP(GC)…banyak tu 1531 kekosongan…yang lain DGA32 (90), DGA38 (153), DG 44 Sek Men (476), DG 48 Sek Ren (25) dan Khas C (11)…

Beruntunglah mana-mana cikgu yang berminat nak jadi GC ni…. Maunya tak untung…bleh naik DG44 terus, 3 tahun lepas tu plak DG48, 5 tahun lepas tu plak DG52…pghhhh dalam masa 13 tahun jer dah bleh gred 52….pastu gred khas C…

Tahun ni kat sekolah aku ada 4 org yang layak memohon termasuk aku…aku ngan Ita rasanya tak memohon kot, Lah ngan Izatu lupa plak nak tanya. Bagus jugak kalau diorang memohon, bleh jadi perintis kepada yang lain…



Kenapa aku taknak mohon…
Aku rasa diri aku masih tidak layak memegang title Cemerlang, walaupun mungkin ada yang suruh aku mohon jer…GB pun ada suruh mohon jer….dpt tak dpt belakang kira…yerlah aku rasa aku cam takda sumbangan jer untuk sekolah maupun murid2 dalam kelas…Cuba tgk borang permohonan apa yang dia nak kita isikan….
1.Sumbangan dalam matapelajaran di peringkat sekolah, daerah dan Negara
2.Inovasi yang dilakukan terhadap matapeljaran
3.Kajian, kertas kerja atau penulisan ilmiah
So aku rasa aku tiada sumbangan yang diperlukan..setakat bagi bengkel teknik menjawab kepada murid tahun 6 dua tahun lepas….semua cikgu bleh buat…untuk murid sekolah sendiri…Inovasi plak…lagi lah…

Aku rasa aku mungkin berminat ke bidang Pentadbiran….so aku tak rasa aku akan terus menjadi guru biasa yang mengajar 25-30 waktu seminggu sehinggalah aku pencen…bukan aku tak suka mengajar…tetapi bila dah bertambah usia kita pada aku 25-30 waktu tu berat….dan aku rasa aku akan boring sebab asik mengajar jer



Mungkin satu masa nanti bila difikirkan kembali aku akan pohon jugak, tetapi bila aku rasakan diri aku dah begitu cemerlang, dapat memberikan sumbangan dan idea utnuk meningkatkan prestasi murid kat sekolah aku ker, atau memperkenalkan Teknik Pengajaran yang dinamakan Teknik Musi….aku patenkan…barulah cemerlang namanya…takpa slow2…sekarang ni pun aku rajin2 gak bukak internet, layari kaedah2 baru menjawab matematik…tp tuk sek ren ni kurang sketlah, sebab masih belajar yang asas….



Sapa taknak gaji besar kan?....tapi dah bersedia dengan tanggungjawab besar ker? Kalau title GC, pastu ngajar sama macam guru biasa, aku rasa duit lebihan beratus-ratus tu cam tak layak untuk aku?...Korang pikirlah sendiri…aku nak jadi GB bukan GC, jadi GC tak leh jadi GB, jadi GB boleh jadi GBC..hehehhe

Monday, June 28, 2010

Coretan dari Naza Talyya Hotel

Hari ini barulah aku berpeluang mencoretkan sesuatu ke dalam blog aku yang tak seberapa ini...sebabnya aku berada di JB Naza Hotel, so line berukban aku clear habis...sambil2 menonton game holland ngan slovakia...
Hari khamis lepas aku mendapat surat untuk menghadiri kursus bagi pemeriksa kertas soalan UPSR...
dah lama aku tunggu surat ini...ini mungkin merupakan satu langkah baru untuk menambha pengalaman aku sebagai seorang pendidik...tapi yang merisaukan aku adalah mesyuarat yang dijalankan ini bukanlah penentu kepada pemilihan seseorang pemeriksa soalan...so ada beberapa halangan lain yang perlu dilepasi macam perlu dinilai sepanjang mesyuarat, lihat kepada kekosongan bagi satu2 kawasan...
Tapi satu benda yang nampak positif adalah, ucapan daripada Pengurus Projek  dari Lembaga Peperiksaan... daripada caranya bercakap, menunjukkan bilangan yang dipanggil bermesyuarat adalah untuk memenuhi kekosongan yang ditinggalkan oleh guru-guru terdahulu...
Moga termakbullah hajat aku ini...Amin... 

Saturday, June 19, 2010

Saja nak test

mmmmm....saja jer post ni nak tgk apa fungsi label dlm blogspot ni....boring nak nunggu game England ngan Algeria...lambat lagi plak tu...kalau nak tido dulu alamatnya tak bangunlah aku

Sunday, June 6, 2010

Skrip MC dari Cikgu Zaki

MAJLIS PERASMIAN PECAH TANAH SURAU AL-MUKMIN




Ketibaan tetamu kehormat

Kata-kata Aluan MC

Sejambak Kasih Sekalung Kenangan

Majlis Nan Indah Tuan Puan Budiman

Selamat Datang, Selamat Bertandang,

Menjunjung Kasih Mengharum Kenangan


 

Bukan Talam Sebarang Talam

Talam Manis Si Buah Bidara

Bukan Salam Sebarang Salam

Salam Dengan Budi Bahasa



Assalamualaikum w.b.t dan Salam Sejahtera




Yang Berbahagia


Dato Seri Haji Mohamed Khaled Bin Hj Nordin

Ahli Parlimen Kawasan Pasir Gudang

Merangkap Menteri Pengajian Tinggi, Malaysia



Yang Berusaha,


En. Pajar Bin Ranting

Pengerusi Jawatankuasa Surau Almukmin Jalan Rimba



Yang Dihormati


Dif-dif Jemputan, Barisan Jawatankuasa,

Para penduduk Jalan rimba dan seterusnya Muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah sekalian.



Sesungguhnya Kami Jawatankuasa Surau Menghulurkan Salam, Menyambut Mesra Kehadiran Yang Berhormat Dato KeMajlis Pecah Tanah Tapak Surau Almukmin.




Antara matlamat program ini adalah untuk




..................................................................................................


Bacaan Doa

Tuan-Tuan dan Puan-Puan, Muslimin muslimat sekalian.

Awal Pertama marilah kita merafatkan setinggi-tinggi kesyukuran Ke Hadrat Allah s.w.t kerana dengan limpah dan kurnianya dapat kita bersama-sama dalam majlis penuh bermakna ini.


Doa dipohon Restu Dipinta. Semoga Majlis ini mendapat barakah daripada Yang Maha Esa. Untuk menyempurnakannya, Majlis mempersilakan


En. Ismail bin .................................................... untuk memimpin bacaan Doa. Majlis mempersilakan........


*PEMBACAAN DOA*


Majlis mengucapkan ribuan terima kasih kepada En. Ismail di atas kesudian memimpin bacan doa sebentar tadi.


Majlis Tayangan Slaid

Tuan-Tuan dan Puan-Puan, Muslimin muslimat sekalian.

Majlis diteruskan lagi dengan tayangan slaid yang akan dipertontonkan berkenaan proses penubuhan dan pembinaan surau al mukmin ini. Marilah sama-sama kita menyaksikannya.


*YB Dato dan hadirin menonton tayangan slaid.*

Begitulah tadi persembahan slaid yang telah ditunjukkan.


Ucapan Alu-aluan Pengerusi Surau Almukmin.


Tinta Diukir Bersulam Indah,


Ilham Dicipta Maksud tersirat

Ucapan Alu-aluan Pembuka wadah

Jalin Muafakat Terlaksana Hasrat


Majlis dengan segala hormatnya mempersilakan Yang Berusaha En. Pajar bin ranting, Pengerusi Surau Al Mukmin jalan rimba untuk menyampaikan ucapan alu-aluan.



Dengan segala hormatnya di Persilakan Tuan


*Ucapan Alu-aluan Pengerusi*


Majlis merakamkan ucapan terima kasih kepada Yang Berusaha En. Pajar Bin Ranting atas ucapan itu tadi.


Ucapan Perasmian

Tuan-tuan dan puan-puan yang dihormati sekalian.


Ranting meranti melampai di sisi


Duduk bertempat pasangan kelicap

Bicara dinanti Bicara berisi

Tetamu kehormat tampil berucap




Majlis dengan hormat dan takzimnya mempersilakan Yang Berhormat Dato Seri Haji Mohamed Khaled Bin Hj Nordin


Ahli Parlimen Kawasan Pasir Gudang

Merangkap Menteri Pengajian Tinggi, Malaysia

untuk menyampaikan ucapan dan seterusnya merasmikan Tapak Surau Al Mukmin Jalan Rimba.

Dengan segala hormatnya dipersilakan.



*Ucapan tetamu kehormat*.


Meliuk lentuk bunga melati,


Tumbuh merimbun di dahan kenanga

Ucapan diberi penuh bererti

Menjadi Pedoman ke akhir usia.


Majlis merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada Yang Berhormat Dato Seri Haji Mohamed Khaled Bin Hj Nordin


Ahli Parlimen Kawasan Pasir Gudang

Merangkap Menteri Pengajian Tinggi, Malaysia

.

Rimbun menghijau pohon selasih,


Tumbuh serumpun di pinggir hutan

Majlis ucapkan terima kasih

Sekarang rasmilah majlis sambutan
Program menandatangani

Plat pecah tanah.

Majlis diteruskan lagi dengan mempersilakan YB Dato bagi menandatangani Plat perasmian dengan diiringi oleh Yang berusaha En. Pajar bin ranting.

Dipersilakan.
 
Sebagai tanda penghargaan dan ucapan terima kasih kepada yang berhormat Dato Seri Haji Mohamed Khaled Bin Hj Nordin Majlis dengan segala hormatnya mempersilakan En. Pajar Bin ranting untuk menyampaikan Cenderamata tanda penghargaan kenang kenangan. Dipersilakan Tuan

*(Tunggu sampai Dato Seri Khaled duduk)*

Majlis merakamkan ucapan terima kasih kepada yang Berusaha En. Pajar Bin Ranting.

Majlis merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada Yang Berhormat Dato Seri, di-dif jemputan dalam menjayakan Majlis kita pada pagi ini.


Daun Selasih daun pegaga


Daun limau banyak uratnya

Terima kasih tidak terhingga

Terima kasih atas segalanya

Majlis Bersurai/ Jamuan  

Majlis mempersilakan Yang berusaha En. Pajar Bin Ranting mengiringi Yang Berhormat Dato Seri dan tetamu jemputan untuk menikmati jamuan. Dipersilakan.












Disediakan oleh




Zaki Bin Mohamad


Penulis teks

MC hari Perasmian tapak surau al mukmin.

Saturday, June 5, 2010

Skrip MC Majlis Perasmian Surau Al-Mukminin

MAJLIS PERASMIAN

TAPAK SURAU AL-MUKMININ

JALAN RIMBA, BANDAR SERI ALAM



PADA 06 JUN 2010

9.00 Pagi

Ketibaan muslimin dan muslimat Jalan Rimba

9.30 Pagi

Ketibaan YB Dato’ Seri Mohamed Khaled Nordin

Mengumumkan Ketibaan Yang Berhormat Dato’ Seri Mohamed Khaled bin Nordin, Ahli Parlimen Pasir Gudang diiringi Yang Berusaha Encik Pajar bin Ranting, Pengerusi Surau Al-Mukminin, Jalan Rimba Bandar Seri Alam

Selesai Tetamu Khas Duduk

Sirih Berlipat Sirih Pinang 
Sirih Dari Pulau Mutiara 
Pemanis Kata Selamat Datang 
Awal Bismillah Pembuka Bicara
Bismillahirahmanirahim.

Assalamu'alaikum wbt.

Yang Berhormat Dato’ Seri Mohamed Khaled bin Nordin, Ahli Parlimen Pasir Gudang

Yang Berusaha Encik Pajar bin Ranting, Pengerusi Surau Al-Mukminin, Jalan Rimba Bandar Seri Alam

Ahli-ahli jawatankuasa Surau Al-Mukminin,

Muslimin dan muslimat yang dihormati dan dirahmati Allah sekalian


9.45 Pagi

Bacaan Doa

Dimajlis yang permai ini, marilah kita memanjatkan kesyukuran ke hadrat Ilahi kerana dengan izin serta limpah rahmat-Nya kita diberikan kelapangan masa untuk bersama-sama menjayakan Majlis Perasmian Tapak Surau Al-Mukminin.

Bagi memula dan memuliakan majlis, majlis menjemput Saudara...................................... untuk membacakan doa.

Dengan segala hormatnya mempersilakan.


Selepas Bacaan Doa

Amin...Ya Rabbalalamin

Ribuan terima kasih diucapkan kepada Saudara ...................................................................... atas bacaan doa itu tadi.

9.50 pagi

Persembahan Video/ Taklimat

Muslimin dan muslimat sekalian, majlis kita pada pagi ini diteruskan lagi dengan sedikit Taklimat dan Penerangan berkenaan dengan Perkembangan Surau Al-Mukminin dari awal hinggalah ke saat ini.

Marilah kita bersama-sama memberikan tumpuan ke arah persembahan multimedia ini.

Selepas selesai taklimat

Demikianlah persembahan/ taklimat perkembangan Surau Al-Mukminin. Diharapkan hadirin hadirat, khususnya Yang Berhormat Dato Seri Mohamed Khaled bin Nordin mendapat info yang jelas berkenaan perkembangan Surau Al-Mukminin ini


10.00 pagi

Ucapan aluan Pengerusi Surau

Hadirin yang dihormati,

Untuk tidak melengahkan masa marilah kita sama-sama mendengar ucapan alu-aluan daripada Yang Berusaha Encik Pajar bin Ranting, Pengerusi Surau Al-Mukminin, Jalan Rimba Bandar Seri Alam

Majlis dengan hormatnya mempersilakan.
Selesai Ucapan

Pihak majlis mengucapkan ribuan terima kasih kepada Yang Berusaha Encik Pajar bin Ranting di atas ucapan itu tadi
10.15 pagi

Ucapan Dato Seri

Bagi meneruskan acara, majlis dengan hormatnya menjemput Yang Berhormat Dato’ Seri Mohamed Khaled bin Nordin, Ahli Parlimen Pasir Gudang untuk menyampaikan ucapan dan seterusnya merasmikan Tapak Surau Al-Mukiminin, Jalan Rimba Bandar Seri Alam.

Majlis dengan segala hormatnya mempersilakan.

Selesai Ucapan

Majlis merakamkan setinggi-tinggi ucapan terima kasih di atas ucapan Yang Berhormat Dato’ sebentar tadi.
Tandangan Plak Perasmian

Seterusnya majlis menjemput, Yang Berhormat Dato Seri Mohamed Khaled bin Nordin diiringi Yang Berusaha, Encik Pajar bin Ranting untuk menandatangani plak perasmian sebagai Simbolik Perasmian Tapak Surau Al-Mukminin.
Selesai Tandatangan

Dengan Bismilah Kita Mulai 
Alhamdullillah Wassala Tannabi 
Dengan Takdir Ilahi Rabbi 
Selesailah sudah upacara merasmi

Majlis merakamkan jutaan terima kasih kepada Yang Berhormat Dato’.


Mohon Yang Berhormat Dato untuk terus berada diatas pentas bagi majlis penyampaian cenderahati.


10.30 pagi

Penyampaian Cenderahati

Seterusnya majlis mempersilakan Yang Berusaha Yang Berusaha Encik Pajar bin Ranting, Pengerusi Surau Al-Mukminin, Jalan Rimba Bandar Seri Alam menyampaikan cenderahati kepada Yang Berhormat Dato’ Seri Mohamed Khaled bin Nordin, Ahli Parlimen Pasir Gudang. Majlis mempersilakan

Hadirin dan hadirat sekalian, 
Sempurnalah sudah majlis perasmian tapak Surau Al-Mukminin pada pagi ini. Semoga kewujudan Surau Al-Mukminin dapat direalisasikan dan menjadi modem meningkatkan ukkuwah di kalangan penduduk muslim di Jalan Rimba ini 
Majlis seterusnya menjemput Yang Berhormat Dato’ Seri diiringi Yang Berusaha, Encik Pajar, para jemputan serta hadirin sekalian untuk ke sesi Jamuan Ringan.

Majlis dengan segala hormatnya mempersilakan. 

Jutaan terima kasih kepada semua pihak yang telah menjayakan dan menghadiri Majlis Perasmian ini.

Majlis ini diakhiri dengan serangkap pantun.


Kalau ada jarum yang patah 

Jangan disimpan didalam peti 
Majlis perasmian selesailah sudah 
Jumpa lagi di lain kali



Proposal Kajian Tindakan

KERTAS CADANGAN (PROPOSAL) KAJIAN TINDAKAN



Nama dan Alamat Sekolah :

SK. SERI ALAM 2, JALAN SURIA 47, BANDAR SERI ALAM, 81750 MASAI, JOHOR



Nama Pengkaji :

MUSIMARTIN BIN SIMON



Tajuk Kajian :

MENINGKATKAN PENGUASAAN MENJAWAB SOALAN APLIKASI DENGAN KAEDAH ”LUKISAN RAJAH BERPALANG”







1. Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran Lalu



Murid 6 Marikh terdiri daripada murid yang cemerlang, sederhana dan sederhana lemah dalam Matematik. Kesukaran untuk mengenalpasti kelemahan murid adalah satu faktor yang menyebabkan penambahbaikkan sukar dilaksanakan. Kebanyakkan murid suka untuk menyembunyikan kelemahan mereka semasa di dalam kelas sehinggalah semuanya diterjemahkan di dalam ujian-ujian yang telah dijalankan.

Semasa di dalam ujian terdapat sebilangan murid sukar untuk menjawab soalan yang menggunakan perkataan ’lebih daripada’ ataupun ’kurang daripada’.



Contoh soalan :

Tinggi Ali adalah 123 cm manakala Bong 15 cm lebih tinggi dari Ali. Berapakah jumlah tinggi mereka berdua



Sejumlah RM 152 telah diberikan kepada Ivy dan Rohani. Rohani mendapat RM 22 lebih daripada wang yang diterima oleh Ivy. Berapakah wang yang diterima oleh Rohani



Selain daripada itu murid yang dikategorikan sebagai cemerlang juga sukar untuk menjawab soalan aplikasi yang melibatkan pecahan ataupun peratus.



Contoh soalan :



Muthu mempunyai wang sebanyak RM 64. Wang ini adalah ¾ daripada harga sebuah radio. Berapakah wang yang diperlukan oleh Muthu lagi untuk membeli radio tersebut?



Saya cuba memahamkan murid dengan membuat ayat matematik bagi contoh soalan di atas, namun hanya sedikit sahaja yang boleh mengubah ayat di atas menjadi ayat matematik yang betul. Oleh itu saya berfikir sekiranya saya tidak mencari cara yang betul bagi mereka menjawab soalan begini, pasti masalah ini akan berlanjutan dan menyebabkan markah mereka sukar ditingkatkan









2. Fokus Kajian



Walaupun saya mengesan banyak masalah yang dihadapi oleh pelajar saya, saya hanya akan fokuskan kajian ini kepada menjawab soalan aplikasi menggunakan lukisan rajah berpalang. Kebanyakkan daripada mereka sukar membina ayat matematik bagi satu-satu soalan yang diberikan. Dengan membantu murid menjawab beberapa soalan dengan kaedah lukisan rajah berpalang, diharapkan dapat meningkatkan motivasi murid bagi menjawab soalan-soalan yang lain sekaligus meningkatkan bilangan murid mendapat A dalam UPSR





3. Objektif Kajian



Selepas kajian ini selesai dijalankan, murid-murid diharap akan mencapai objektif berikut:


Objektif Umum

Meningkatkan nilai Gred Purata Matapelajaran (GPMP) Matematik dengan peningkatan bilangan A Matematik UPSR



ii. Objektif Khusus

Ø Meningkatkan keupayaan murid menjawab soalan berbentuk aplikasi di mana ia merupakan soalan yang paling sukar dalam soalan Matematik kertas 1 dan 2

Ø Membantu murid mengusai kemahiran belajar dengan melukis rajah bagi sesetengah soalan

Ø Meningkatkan peratus pelajar yang mendapat markah yang cemerlang iaitu A dalam UPSR





4. Kumpulan Sasaran



Kajian ini melibatkan 42 orang murid tahun 6 Marikh yang terdiri daripada 40 murid Melayu, 1 murid India dan 1 murid Cina





5. Tindakan Yang Dicadangkan



Sebelum langkah-langkah yang seterusnya diambil, tinjauan terhadap masalah yang dikenal pasti akan dibuat bertujuan untuk memahami dengan lebih mendalam masalah tersebut. Tinjauan dilakukan dengan mengutip data daripada ujian khusus yang dijalankan. Ujian dilakukan dalam format Kertas 2 UPSR. Setelah analisis tinjauan dijalankan, saya akan mengumpul murid kumpulan sasaran saya untuk memperkenalkan kaedah ini.















6. Jadual Pelaksanaan Kajian




Bil

Aktiviti

Tempoh Perlaksanaan


1

Mengenal pasti masalah dan pengumpulan data awal

2 minggu


2

Menulis proposal kajian

1 minggu


3

Merancang tindakan (individu/panitia)

1 minggu


4

Melaksanakan tindakan

1 minggu


5

Ujian untuk mengesan pencapaian murid

1 minggu


6

Refleksi kajian

1 minggu


7

Menulis laporan kajian

1 minggu


8

Pembentangan dapatan kajian

1 minggu




7. Kos Kajian




Bil

Jenis Bahan

Kuantiti X Harga Seunit

Jumlah Kos


1

Lembaran Kerja

200 helai @ RM0.05

RM 10.00


2

Kertas Ujian

120 helai @ RM 0.05

RM 6.00


3

Kertas Manila

10 helai @ RM 0.80

RM 8.00


4

Pen Marker

4 batang @ RM 4.00

RM 16.00


5

Gunting

1 bilah @ RM 2.50

RM 2.50






Jumlah Besar

RM 42.50

Tuesday, March 23, 2010

Hospital Narayana Hrudalayala

Seminggu dua ni aku asik suka benar menyebut nama hospital ini....Dekat sinilah anak aku akan menjalani pembedahan jantungnya yang kedua...walaupun jauh tetapi demi kebaikan anak aku terpaksa direlakan juga...
Hospital ni adalah antara yang terbaik dalam pembedahan jantung...So aku harap doktor dapat memberikan yang terbaik kepada anak aku....cerita lebih lanjut berkenaan dengan hospital ini bolehlah terus pergi ke laman web (www.narayanahospital.com) ataupun lamanweb MediAssit4U
So cerita berkenaan dengan hospital ini sebenarnya dah lama sejak setahun lepas apabila Dr Nizam di Hospital Sultanah Aminah mencadangkan supaya ke India untuk operation anak aku, zaim...tetapi waktu itu program ini hanya layak kepada mereka yang bukan kakitangan kerajaan. Cuma pada bulan 2 lepas Dr Nizam sekali lagi mencadangkan supaya ke India memandangkan syarat kakitangan kerajaan telah dimansuhkan dengan tanggungan Tabung Bantuan Perubatan, Kem Kesihatan Malaysia...so kami setuju sajalah memandangkan lambatnya IJN dalam menentukan tarikh yang perlu dioperate...
Seperti dijanjikan 22 Mac iaitu semalam anak dan isteriku telah berlepas ke India..Penerbangan pada pukul 10 malam waktu Malaysia dan mengambil masa 4 jam untuk sampai ke Bangalore International Airport...
Isteri dan anakku sampai di hospital 2 jam kemudian.Perjalanan dari airport ke hospital hanya menggunakan van buruk yang tiada aircond...dan bagasi-bagasi diletakkan di atas van...(mesti korang biasa tgk cerita tamil kan...macam mana muatan diletakkan di atas bas atau van)...siap ada barang yang jatuh lagi dari atas van terssebut....
Pagi tadi anak aku dah menjalani prosedur sebelum operation....kesian anak aku...kena ambil darah...sejak isteri beritahu kena ambil darah zaim...hati aku  jadi tak tenteram...rasa kesian jer pada anak aku zaim...Siap tak nak bercakap dalm telefon lagi...tap petang tadi dengar katanya dah ok....aku telefon pun dia nak bercakap...
Bercakap pasal menu plak.....org rumah aku cerita tengah hari makan nasih putih, kacang dal...kuah macam dalca dan capati...boleh ker orang rumah aku terima semua jenis masakan tu...anak aku tak makan...orang rumah buatkkan megi yang dah di bawa dari Malaysia...habis dilantak...tapi malam tadi dia habis makan capati sekeping...(malam...capati lagi....)
Baru sebentar tadi semasa aku mencoretkan tulisan dalam blogger ni, bini aku tepon...dia kata zaim akan dioperate besok pagi....Hatiku bertambah berdebar....rasannya malam ni mesti sukar mata nak dilelapkan..
Malam ni anakku terpaksa berpuasa....kesian dia..
Ya Allah Ya Tuhanku...Kau permudahkan perjalanan hidup anakku Muhammad Zaim Mirza...Amin Ya Rabbal Alamin

Monday, March 15, 2010

Cuti sekolah kembali....

Cuti sekolah kembali lagi....tahniah kepada guru SKSA2 khasnya dan guru 1 Malaysia amnya kerana dapatlah korang cuti lagi kali ni...walaupun banyak antara kita baru jer abis cuti 2 minggu lepas...Bila cuti sekolah ni baru lah rasa cam rajin nak menulis kat dalam blog ni walaupun aku bukannya ada idea sangat nak tulis apa...waktu cuti Tahun Baru Cina ari tu tak sempat nak menulis kerana mak ngan adik aku datang dari Kuantan...so inilah masanya
Apa yang terfikir untuk aku tulis masa ini adalah pasal kelas tambahan jer...dah lama rasanya sekolah aku tak ramai orang cam cuti kali ni sejak 2 atau 3 tahun lepas...Baru nampak meriah sikit budak datang ke sekolah...
kalau idak cuma murid tahun 6 je yang ada kelas tambahan...tp kali ni GB dah ubah stail...budak tahun 4 dan 5 pun ada kelas tambahan...baguihlah untuk murid-murid...tp diharapkan kepada cikgu yang kena bertugas kali ni ikhlas lah yer nak ngajor..bukannya selalukan...setahun 3 kali jer...itupun kena sehari atau 2 hari je dalam satu cuti...
Dalam minggu ni jugak satu kemungkinan yang akan berlaku....Isteri dan anak yang tersayang akan ke India untuk next punya pembedahan...Ayah harap zaim akan sembuh dan lebih baik daripada yang sekarang ni...buat isteriku ...sabar ajer lah menahan karenah anakmu itu nanti...Alhamdulillah ..barang semua dah prepare...harap2 semuanya cukup untuk bekalan hampir sebulan di sana...Sedih jugak kena tinggal sorang2 kat umah...tp lgi sedih rasanya membayangkan cabaran yang akan dihadapi isteriku di India...dulu waktu dok kat IJN 10 hari jer pun aku rasa sedih dan kesian...inikan plak kat India...nak pegi menjenguk dah lah jauh...
Ada orang sarankan aku join sekali gi India....bukan aku taknak..tp aku rasa masih ada menda yang lain aku perlu lakukan..cukuplah isteriku sahaja yang pergi...

Friday, January 1, 2010

Selamat Tahun Baru 2010

Rasanya masih tak terlambat ingin mengucapkan selamat tahun baru 2010...Tahun baru ini dimulakan penuh dengan aktiviti di sekolah aku...bermula dari pendaftaran sekolah dan pembayaran yuran...sehingga lah kepada bank in duit yuran tersebut ke dalam bank...
Perkara yang best didengar di awal tahun ini adalah kemasukan 4 orang guru baru lagi di sekolahku dimana 3 daripada mereka adalah lelaki....guru lelaki ohhh guru lelaki....tanpa korang semua di sekolah tak tahulah cam mana jadinya sekolah...
Sebenarnya aku nak bercerita pasal yuran sekolah...Pada tahun ni di sekolah aku tak ramai ibu bapa membayar yuran anak mereka...daripada kiraan aku hanya sekitar 425 org sahaja yang membayar yuran berbanding murid disekolahku sekitar 900 orang...apa puncanya....kita cuba selongkari bersama....
Adakah ia berpunca dari keadaan ekonomi yang sedikit merudum...mungkin tidak? Mungkin ia dipengaruhi oleh kenyataan di medai mutakhir ini berkenaan yuran sekolah ini...So ramai ibu bapa yang mengambil kesempatan boleh bayar lewat...sapa yang susah? sudah tentulah guru kelas yang nak mengutipnya.kesian kat guru kelas...sepanjang tahun ni korang pandai2 lah kutip yuran yerk..