Pages

Peta Bandar Seri Alam

Tuesday, December 7, 2010

Jadual dan Tambang Feri ke Tg Pinang

Disini aku sertakan jadual tiket feri ke Tg Pinang
1. 9.30 pagi
2.1.00 petang
3. 5.00 petang....

Untuk jadual tambahan anda boleh ke link yang disertakan. 
http://www.zon.com.my/ferry.html

Tapi utk orang pertama kali ke Tg Pinang aku syorkan takyahlah amik tiket feri kul 5 petang...sebabnya anda akan sampai di sana malam dalam pukul 8 malam atau 7 malam waktu Indonesia dan ada akan terkapai2 kerana rasa cam dah gelap dunia...dengan lampu yang kurangnya di sepanjang pelabuhan...lepastu tukang Ojek dan prebet sapu berebut-rebut untuk jadikan anda pelanggan mereka pada malam itu...Ojek adalah satu bentuk pengangkutan yang menggunakan motosikal... bayaran ojek ini adalah lebih mahal daripada angkutan kota( guna van kecil)...tp dah malam di pelabuhan dah macam tak ada angkutan ni...


Anda juga boleh lihat harga tiket didalam link yang aku sertakan....cuma disini aku nak buat perbandingan harga tiket dewasa samada membeli tiket 2 hala ataupun tiket sehala sahaja...Yang mana lebih untung...mungkin kita beranggapan membeli tiket 2 hala lebih untung bukan....?,,salah...anda salah...
Mari kita lihat perbandingan di bawah


Tiket 2 hala
Di Malaysia

1. Harga tiket = RM 144
2. Seaport tax =RM10
    Jumlah = RM 154


Di Indonesia
1. Confirm tiket =100000
2. Seaport tax = 130000
    Jumlah= 113000 @ RM 41 pada tukaran1:2800


So jumlah kesemuanya RM 195


Tiket 1 hala
Di Malaysia
1. tiket = RM86
2. Seaport tax = 10
   Jumlah = RM96
Di Indonesia
1. tiket - 250000
2. seaport tax = 13000
Jumlah = 263000 rupiah atau RM94...
Jumlah kesemuanya =RM 190 sahaja...


So yang mana lebih murah...anda tentukan sendiri kerana hana RM 5 sahaja bezanya...hihii..
saja berkongsi maklumat...

3 comments:

  1. Ceta lah sikit apa yang menarik di sana....teringin jugak untuk ke sana... kalau ada yang menarik.

    ReplyDelete
  2. kak eeeda...saya ke sana bukannya melancong sgt pun...just nak jumpa sedara2 dan kawan2 mak...
    next time baru bleh jalan2...sebab dah ada member ang boleh carikan keta dan tempat menginap...Tg Pinang ni lebih kepada kawasan pantai...dan tempat bersejarah adalah di Pulau Penyengat..

    ReplyDelete
  3. tolong maklum saya bagaimana nak balik dari Tanjung Pinang ke Port Kelang sebab nak singgah ke Pulau Penyengat. Saya ke Tanjung Balai dulu.

    ReplyDelete